Bypakkevrøvl

Frode Bakken fra Ap i Skien hadde for noen dager siden et leserinnlegg på trykk i avisene der han fortsetter partiets skjønnmaling av bypakka. Ikke uventet er vi uenig i endel av påstandene.

Her kan du lese både det opprinnelige innlegget og vårt svar.

Noen ganger fokuseres det mye på infrastruktur og vei, og det kan komme litt i bakgrunnen at vi også selvfølgelig er positive til kollektivtiltak, sykkelstier og grøntanlegg. Essensen er at den som skal betale for "moroa" i bypakka ikke er den som får noe igjen for de sure bompengene. Svært lite vei er planlagt, pengene forsvinner til annet. Også med Folkets Bypakke vil det være tilretteleggelser for både sykkel og buss, hovedforskjellen er at vi ikke blander denne trafikken med hovedferdselsårene vi fremmer.

Under følger vårt svar på leserbrevet. Nederst finner du innlegget vi svarer på.

Bypakkevrøvl fra Ap

"Ap i spiss for miljøløsninger" kunne vi lese i et innlegg av Frode Bakken 4. august, der han på Arbeiderpartiets vegne tar på seg skylden, eller ‘æren’ i hans øyne, for Bypakke Grenland. Det er vel og bra, for da vet resten av oss hvem vi kan klandre for elendigheten av en bypakke ingen vil ha. Nå kunne vi latt innlegget stå og tale for seg selv, for selv enkel logikk tilsier at bypakka er strake motsetningen til en "miljøløsning", likevel klarer vi ikke å la være å ta for oss Bakkens tekst punkt for punkt (Bakken i klammer, oss med tankestrek):

[Bypakka [..] er tidenes største konkrete miljøengasjement i Grenland.]
- Bypakka vil føre til lengre køer, økt kjørelengde og økt reisetid på viktige veistrekninger. Dette er ikke miljøvennlig. Så, nei.

[Aldri før har Grenlandssamfunnet samlet seg om en større miljøsatsning på samferdselsområdet.]
- 2000 mennesker demonstrerte på Handelstorget i høljeregn mot bypakka, 30.000 har samlet seg i ulike protestgrupper på Facebook mot bypakka, over 5000 mennesker skrev under på opprop mot bypakka i tillegg til at leserinnleggsidene i avisene er overfylte med innlegg mot bypakka. Høres det ut som et Grenlandssamfunn som har samlet seg om "miljøsatsningen" din, Frode Bakken?

[Det er en enorm satsning i bypakka på videreutvikling av gang- og sykkelsystemet]
- Nettopp, og minimal satsing på vei. Der har du den aller største feilen med hele pakka. Dere begynner i feil ende, og er attpåtil frekke nok til å belaste bilistene for det.

[Målet […] er at Grenland skal bli ledende på bruk av sykkel i Norge]
- Hvorfor? Og hvem skal da betale bompengene for de flotte sykkelstiene deres?

[Essensen er å redusere annen trafikk slik at næringstrafikken kommer lettere frem]
- Fin tanke, men i beste fall naiv. Næringstrafikken vil fortsette å stå i samme kø som personbilene. Bare at køen er lengre fordi busslommene og svingfeltene er fjernet, så alle venter bak bussen, som på sin side venter bak ‘transportsyklisten' som så fint er henvist til kjørebanen. Nevnte vi at alle betaler bomavgift i tillegg?

[Vi gjør ikke dette for å skape problemer for befolkningen]
- Men det er nettopp det dere gjør. Innsnevringer og bompenger skaper nemlig store problemer for befolkningen og næringslivet.

[Det er ordførerne i Skien, Porsgrunn og Siljan som har gått i spissen for denne satsningen]
- Prisverdig. Vi skal huske å belønne dere for det i september 2015.

[Prosjektet innebærer brukerfinansiering som ingen er spesielt glad i…]
- Ingen, bortsett fra flertallet av riks- og lokalpolitikerne som har misbrukt en unntaksløsning og gjort den til hovedregel.

[…men som de fleste forstår er et nødvendig onde…]
- Det er vel heller slik at de fleste ikke kan forstå at det er nødvendig i "verdens rikeste land" med over 5000 milliarder kroner på bok og verdens høyeste bilavgifter. Hvis det er slik at den som bruker veien skal betale, hvorfor skal ikke den som bruker skolen, sykehuset eller brannvesenet betale?

[Skien Ap arbeider for at uheldige sosiale virkninger av bommene om mulig blir redusert med særskilte lavere satser]
- "Vi pisker alle, men noen pisker vi ikke like hardt…". Hvor går grensa for "uheldige sosiale virkninger" da? Og hvem skal dekke kostnaden for å finne ut og administrere dette? Å ja, dere kan jo bare la bommene stå et år eller to ekstra…

[Vi ser frem til 8-10 år med historiens største miljøsatsing i Grenland]
- Her glemte du vel et par faser i bypakka, Bakken? 2039 er årstallet for ferdigstillelse av bypakka, vet du. Det er 25 år til det. Men når bommene eventuelt monteres ned, er et annet spørsmål. Før 2039 blir det helt sikkert ikke.

[Satsing på el-bil som erstatning for bensin- og dieselbiler]
- El-bil er sikkert fint det og bra for miljøet (om man ikke regner inn produksjonsprosessen av dem), men også el-biler må ha vei å kjøre på.

Det går nærmest inflasjon i å kalle meningsmotstandere «Komiske Ali», men med dette kommer Frode Bakken så nær originalen at det er vanskelig å unngå.

Eirik Snarud, Tomas Bakken (ingen relasjon til Frode Bakken) og Tommy Ballestad,
Folkeaksjonen for alternativ Bypakke Grenland
www.folketsbypakke.no

 

    kommentarer


Bypakkevrøvl | 0 kommentarer | Opprett Ny Konto
De følgende kommentarer eies av den som skrev dem. Dette nettstedet er ikke ansvarlig for innholdet.

Side generert på 0,08 sekunder